Aardbeiensap maken doe ik graag, vooral als de aardbeienplanten die ik in mijn moestuin heb staan ineens volop vruchten geven. Dat zijn er dan haast te veel om te eten, en dus staan de pannen jam te maken en wordt er ook aardbeiensap gemaakt.
Dat aardbeiensap vind ik overigens een welkome afwisseling, want de aardbeien zijn na de winter zo ongeveer de eerste vruchten die rijp worden. En tegen die tijd hebben we inderdaad weleens een keer het koude weer gezien, om nog maar te zwijgen van de witte wereld die we hier de hele winter zien om ons heen. Ik laat je in het onderstaande recept zien hoe je in je eigen keuken aardbeiensap kunt maken.

Hoe aardbeiensap maken?
Ingrediënten
- 1000 gram verse aardbeien
- 250 milliliter water
- 100 gram suiker of naar smaak
- 2 eetlepels citroensap
Benodigdheden
- Grote pan
- Zeef of kaasdoek
- Staafmixer of blender
- Trechter
- 2 Gesteriliseerde schone glazen flessen (bij voorkeur gesteriliseerd)
Bereiding
- Was de aardbeien goed onder koud stromend water en verwijder de kroontjes. Als de aardbeien erg groot zijn, kun je ze doormidden snijden.
- Doe de aardbeien in een grote pan samen met het water, en breng het geheel aan de kook op een laag vuur. Laat de aardbeien ongeveer 10 minuten zachtjes koken. Gebruik een staafmixer om het mengsel fijn te pureren.
- Giet het gepureerde mengsel door een fijne zeef om de pitjes eruit te zeven. Druk met een lepel op de pulp om er zoveel mogelijk sap uit te halen.
- Giet het gezeefde sap terug in de pan en voeg de suiker en het citroensap toe. Roer het goed door en breng het weer aan de kook. Laat het een paar minuten zachtjes koken totdat de suiker helemaal is opgelost.
- Haal het sap van het vuur en giet het, terwijl het nog heet is, met een trechter in de flessen. Draai de doppen goed dicht en laat de flessen afkoelen op kamertemperatuur.Bewaar ze in de koelkast.
- Het sap blijft nu enkele dagen goed in de koelkast.Maar je kunt het sap ook veel langer bewaren door het in te vriezen of te pasteuriseren.1. PasteuriserenLeg een theedoek onder in een grote pan en zet daar de flessen op. Vul de pan met water tot aan de doppen.Verhit het water tot 85 graden en hou deze temperatuur gedurende 20 minuten aan, maar laat het niet koken.Zet het vuur uit, maar laat de flessen nog 5 minuten in het water staan.Daarna haal je de flessen uit het water en laat je ze op een theedoek afkoelen.Het sap blijft nu 6 tot 12 maanden goed op een donkere en koele plek.2. InvriezenInvriezen kan door het sap in een plastic flesje te doen, maar hou wel ongeveer 2 centimeter ruimte vrij bovenin, i.v.m. uitzetten. Draai de doppen erop en vries het in.Je kunt het sap ook in een ijsblokjesvorm gieten, 2 uur invriezen en dan de blokjes in een diepvrieszak of diepvriesbak doen. Vries dat weer in.Zo blijft het 3 tot 6 maanden goed. Ontdooien doe je bij voorkeur in de koelkast.
Voedingswaarde
Heb je dit recept al eens geprobeerd?
Laat mij weten hoe het was!Hoe lang is aardbeiensap houdbaar?
Vers gemaakt aardbeiensap blijft in de koelkast ongeveer 4 tot 5 dagen goed. Wil je het langer bewaren? Dan kun je het sap invriezen in porties of de flessen wecken. Ingeweckt blijft het tot wel 6 maanden goed.
Je kunt het sap eventueel ook pasteuriseren; dan blijft het maanden goed.
Bewaartijd
In gesloten fles op kamertemperatuur: Niet aan te raden, tenzij je het sap eerst pasteuriseert. Dan blijft het 6 tot 12 maanden goed.In koelkast: 4 tot 5 dagen, gepasteuriseerd 6 tot 12 maanden (mits gesloten)
Na opening: maximaal 4 tot 5 dagen in de koelkast.


Bewaartijd